ru
Ru
En
fa
Fa
255px-Flag_of_Iran.svg

تلفن دفترمرکزی ۰۲۱-۲۹۳۲

مزیت های استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان

مزیت های استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان

یکی از دشوارترین، پرهزینه ترین و زمان بر ترین مراحل ساخت ساختمان مرحله تامین مصالح ساختمانی است.

در این مقاله تصمیم داریم شما را با مزیت های استفاده از ساندویچ پانلی آشنا کنیم تا شما بتوانید از این طریق در صرف انرژی، هزینه، زمان و نیروی انسانی صرفه جویی کنید.

ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم می شوند:

به صورت خلاصه ساندویچ پانل در بخش های مختلفی مانند مثل سقف و دیوار سازه های مختلف و سوله ها، احداث ساختمان های از پیش ساخته و سیار از قبیل کانکس های اداری، نگهبانی، مسکونی و یا یخچال های حمل بار، سردخانه های پیش ساخته و سالن های تولید و نگهداری ملزومات و هزاران مورد صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت های استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان

وزن سبک تقریبا 50 برابر سبک تر از سازه های سنتی

در معماری به منظور جلوگیری از سنگین وزن شدن سازه به ویژه کاهش وزن مرده و جلوگیری از فشار آمدن روی سقف و ستون ها از ساندویچ پانل استفاده می شود.

مورد استفاده قرار گرفتن مواد سبک و در عین حال مقاوم در برابر فشار و ضربه در ساخت ساندویچ پانل سبب شده است که وزن نهایی یک متر مربع از ساندویچ پانل حدودا 8 الی 10 کیلوگرم کاهش یابد.

از این رو وزن یک متر دیوار ساخته شده از مصالح سنتی از قبیل آجر، سیمان و بلوک 50 برابر سنگین تر از وزن یک متر دیوار ساخته شده از ساندویچ پانل است.

به دلیل تفاوت  چشم گیر  وزن ساندویچ پانل به نسبت سایر مصالح ساختمانی، آمار استفاده از ساندویچ پانل در سازه های ساختمانی روز به روز در حال افزایش است.

درنتیجه ساندویچ پانل ها از نظر وزن بسیار سبک تر از دیوار های ساخته شده از مصالح ساختمانی سنتی هستند و در عین سبک بودن بسیار مقاوم تر هم هستند.

مقاومت ساندویچ پانل در برابر زلزله، فشار و ضربه

حتما می دانید که ایران  یکی از زلزله خیز ترین مناطق دنیا محسوب می شود، و متاسفانه هرساله اخبار ناگوار از وقوع زلزله و خسارات ناشی از آن از نقاط مختلف ایران به گوش می رسد از این رو مقاومت و ایمنی سازه بسیار حائز اهمیت است .

غیر از زلزله حوادث و اتفاقات دیگری هم وجود دارد که باعث اعمال ضربه و فشار به سازه می شود پس مقاومت و استحکام سازه در هر شرایطی باید اولویت داشته باشد.

در این بخش می خواهیم مفصلا در مورد مقاومت و استحکام ساندویچ پانل به نسبت سایر سازه های ساخته شده از سیمان و اجر و بلوک بپردازیم.

بیشتر بخوانید:استفاده از ساندویچ پانل در ساخت سالن های صنعتی

ساندویچ پانل ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارا هستند دلیل محکمی برای افزایش مقاومت و استحکام و همچنین ایمنی ساختمان های ثابت و متحرک می باشند.

 ترک نخوردن و یکپارچگی ساندویچ پانل

ساختار ساندویچ پانل به صورت یکدست و یکپارچه می باشد که این امر باعث تقسیم فشار روی سازه و در نتیجه مقاومت بیشتر سازه می گردد.

این امر از تکه شدن و خرد شدن ساندویچ پانل و تبدیل شدن آن به تکه های ریز و درشت جلوگیری می کند، و باعث می شود که ساندویچ پانل در شرایط مختلف استحکام خورد را حفظ کرده و انسجام و یکپارچگی سازه را تضمین کند.

در صورتی که مصالح ساختمانی سنتی در برابر بروز حوادثی چون زلزله دچار شکست و ریز می شوند و این امر سبب سقوط مصالح و بارآوردن خسارات جانی و مالی خواهد شد.

ساختار منعطف ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها خاصیت ارتجاعی و منعطفی دارند که این ویژگی باعث افزایش مقاومت در برابر فشار و ضربه می شود و تا حد زیادی ضربه ها و فشار ناشی از زلزله را از این طریق دفع می کنند و پس از تغییر جزئی در ساختار با استفاده از همین خاصیت منعطف بودن دوباره به حالت اول بازمیگردند و مقاومت و یکپارچگی سازه را حفظ می کنند.

البته باید توجه داشت که نصب صحیح و قرار گرفتن صفحات ساندویچ پانل ها به صورت استاندارد در کنار یکدیگر نقش بسزایی در حفظ مقاومت و ایمنی سازه شما دارد.

نصب سریع ساندویچ پانل

طول برش ساندویچ پانل ها در ابعاد 1 الی 13 متر مربع است و سایز آنها به نسبت دیگر مصالح ساختمانی بزرگتر بوده و همچنین وزن ورقه ها سبک تر بوده و جابجایی آنها راحت تر است و با استفاده از اتصالاتی از قبیل پیچ و الکترود بهم وصل می شوند در نتیجه  حجم بالایی از محیط سقف و دیواره ها در کمترین زمان ممکن پوشش داده می شود.

عایق صوتی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها در حالت معمولی دارای مقاومت در برابر شدت صوت حدودا 25 دسی بل (صدای یک مکالمه معمولی) هستند.

اما برای دستیابی به یک عایق صدای قوی تر میتوان از ساندویچ پانل های ضد صوت و آکوستیک استفاده نمود.

این نوع ساندویچ پانل ها مقاومتی در برابر شدت صوت 125 دسی بل ( شدت صدای برخاسته از موتور یک جت) ایجاد می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Open chat