ru
Ru
En
fa
Fa
255px-Flag_of_Iran.svg

تلفن دفترمرکزی ۰۲۱-۲۹۳۲

مقایسه پانل پلی یورتان و پلی استایرن

همان طور که در مقالات قبلی به آن پرداخته شد، ساندویچ پانل در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز و… به کار میرود و به علت وزن سبک، انعطاف پذیری، خاصیت عایق بودن، مقرون به صرفه بودن، نصب آسان و…استفاده های زیادی از آن می شود و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است. در این مقاله، به مقایسه پلی یورتان و پلی استایرن خواهیم پرداخت و دلایل برتری پانل پلی یورتان نسبت به پلی استایرن را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی سازه های پلی یورتان

  • استفاده از فوم پلی یورتان در ساندویچ پانل پلی یورتان موجب شده تا مقاومت این سازه های پیش ساخته در برابر انواع حرارت مثل آتش سوزی مقاوم باشد و برای استفاده در مکان هایی که احتمال آتش سوزی در آن جا بسیار بالاست، استفاده از این نوع پانل ها می تواند بسیار به صرفه بوده و هزینه های مالی و جانی ناشی از حوادثی نظیر آتش سوزی را کاهش دهد.
  •  پلی یورتان همچنین میتواند عایق صورتی خوبی نیز باشد و میزان ورود صدا را کاهش دهد و در برابر تغییرات جوی نظیر سرما و گرما مقاوم است و از ورود رطوبت به ساختمان نیز جلوگیری میکند.

مختصات فنی فوم پلی یورتان

  • طول استاندارد آن از 2 تا حداکثر 12 متر است و به دو صورت افقی و عمودی قابلیت نصب دارند.

خصوصیات پانل پلی استایرن

  • فوم پلی استایرن در سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی است.
  • سبک وزن است.
  • از فوم پلی استایرن میتوان در مکان هایی با درجه انجماد و سردی بسیار بالا مانند سردخانه ها استفاده کرد.

پانل پلی یورتان یا پلی استایرن؛ کدام یک بهتر است؟

از پانل پلی یورتان و پلی استایرن در ساخت ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و دیگر انواع ساندویچ پانل ها استفاده می‌شود و از جنبه های زیادی می توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد. در ادامه به مقایسه تفاوت های متمایز بین فوم پلی یورتان و پلی استایرن خواهیم پرداخت تا مشخص شود کدام یک به دیگری برتری دارد.

پانل پلی یورتان یا پلی استایرن؛ کدام یک بهتر است؟

 

ضریب حرارتی

ضریب حرارتی پانل پلی یورتان 18-0 و 24-0 است و این میزان ضریب حرارتی در فوم پلی استایرن به نصف میرسد.

میزان عایق صوتی

فوم پلی یورتان نسبت به فوم پلی استایرن، عایق صوتی بهتری دارد و تا حد زیادی میتواند از ورود صداهای مزاحم به داخل محوطه جلوگیری کند.

میزان سازگاری با محیط زیست

همان طور که ذکر شد، پلی یورتان سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و هیچ آسیبی به سلامت انسان نیز وارد نمی کند؛ اما در مورد پلی استایرن این قضیه کاملا برعکس است.

تولید فوم پلی استایرن نسبت به نوع پلی یورتان خود، آلودگی شیمیایی بیشتری دارد. این نوع فوم ها، گازهای گلخانه ای بیشتری از خود منتشر میکنند که میتواند هم برای محیط زیست و هم برای سلامت انسان بسیار  مضر است.

قابلیت بازیافت

فوم پلی استایرن برخلاف فوم پلی یورتان قابلیت بازیافت دارند و بعد از فرسودگی میتوان دوباره آن را بازیافت کرد و فوم های پلی یورتان در صورتی قابلیت بازیافت دارند که پایه پلی اتر داشته باشند.

میزان مقاومت و طول عمر

پانل پلی یورتان در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد و می تواند تا 30 سال کار کند. در صورتی که پلی استایرن این طور نیست و در اثر کوچکترین ضربه و یا فشار تغییر شکل میدهد و طول عمر بسیار کوتاه تری نسبت به نوع پلی یورتان خود دارد.

میزان انعطاف پذیری

پانل پلی یورتان میزان انعطاف پذیری بالاتری نسبت به نوع پلی استایرن دارد. این نوع فوم ها قابلیت چسبیدن به سطوحی مثل صفحات فولادی، فولاد ضد زنگ، پارچه فایبرگلاس سیمانی و… را دارد و به دلیل آن که به صورت پیش ساخته هستند، امکان نصب آن ها با بست نیز هست که میتواند موجب کاهش بسیاری در هزینه های ساخت و ساز شود.

 مقرون به صرفه بودن

به دلیل آن که در تولید پانل پلی یورتان از مواد با کیفیت بالاتری نسبت به نوع پلی استایرن بهره می برند، میتوان گفت که از نظر قیمتی، ساندویچ پانل پلی یورتان نسبت به پلی استایرن گران تر است؛ اما اگر سایر مزایای آن مثل سازگاری با محیط زیست، عایق پذیری بالا و… را در نظر بگیریم، میتواند بسیار مقرون به صرفه تر تمام شود و از انجام هزینه های اضافه جلوگیری کند.

سخن آخر

در این مقاله به مقایسه دو نوع فوم پلی استایرن و پلی اتیلن پرداختیم. با توجه به آن چه در این مقاله گفته شد، میتوانید به درستی نتیجه بگیرید که فوم پلی یورتان نسبت به نوع پلی استایرن خود از مزایا و قابلیت های بیشتری برخوردار است و حالا نوبت به انتخاب شماست که بسته به نوع نیاز خود ترجیح میدهید از کدام پانل استفاده کنید. همچنین می توانید برای نصب ساندویچ پانل از مهندسان کبیرپانل کمک بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Open chat