ru
Ru
En
fa
Fa
255px-Flag_of_Iran.svg

تلفن دفترمرکزی ۰۲۱-۲۹۳۲

آشنایی با پلی یورتان و کاربردهایش

پلی یورتان، یک ماده پلیمری است که بسته به نوع واکنش دهنده های به کار رفته در آن و نحوه ترکیب می تواند کاربری متفاوتی داشته باشد و تقریبا می توان گفت که در اکثر صنایع کاربرد دارد. این ماده می تواند سفت و یا انعطاف پذیر باشد. در این مقاله از سایت کبیر پانل به بررسی کامل پلی یورتان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از پلی یورتان در صنایع مختلف

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • سازگار با محیط زیست
  • مقاومت در برابر تغییرات جوی ، حرارت شدید و…
  • عایق پذیر
  • سبک وزن بودن

کاربرد در صنایع

  • عایق بندی یخچال و ساختمان
  • ساختن انواع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی
  • استفاده برای ساخت انواع ساندویچ پانل ها به دلیل خاصیت عایق پذیری که دارد.
  • لباس ورزشی و کف کفش
  • صنعت خودروسازی
  • پزشکی
  • کوسن مبل و تشک
  • و…

این ماده کاربرد های بسیار وسیعی در صنایع گوناگون دارد که در این مقاله به شرح برخی کاربردهای این ماده مهم و حیاتی خواهیم پرداخت.

کاربرد پلی یورتان در صنعت خودروسازی و وسایل حمل ونقل

 صندلی ماشین

یکی از موارد کاربرد این ماده انعطاف پذیر در صنعت خودروسازی و در ساختن صندلی های ماشین است. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری که دارد، با استفاده از آن می توان صندلی های راحتی برای ماشین ساخت و همچنین در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کرد.

اسپویلر و یا همان بال های ماشین

از آن جا که پلی یورتان خاصیت انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالایی دارد، برای ساختن بال های ماشین به شکل مورد نظر، بسیار  مناسب و کاربردی هستند.

کشتی سازی

همچنین در صنعت کشتی سازی به منظور شناوری و عایق بندی و  انبار کشتی کاربرد دارد و به دلیل سبک  وزن بودن و خاصیت عایق پذیری بالایی که دارد می توان از  این ماده کاربردی در صنعت کشتی سازی نیز استفاده کرد.

کاربرد پلی یورتان

کاربرد پلی یورتان در صنایع چوبی

صنعت مبلمان سازی و ساخت انواع صندلی و تشک

از این ماده می توان در صنایع چوبی از جمله مبلمان سازی، ساخت کوسن مبل و تشک، ساختن صندلی های سینما، صندلی های اداری و…. استفاده کرد؛ زیرا ماده ای انعطاف پذیر با  قابلیت سازگاری بالاست که باعث ایجاد راحتی بیشتر در صندلی ها، تشک و …میشود.

کامپوزیت های چوبی

به دلیل وزن سبک، مقاومت و انعطاف پذیری بالایی که دارد، از آن میتوان در تولید انواع مواد مدرن مثل کامپوزیت های چوبی استفاده کرد.

کاربرد پلی یورتان در معماری

ساختمان سازی

این ماده به دلیل آن که در برابر حرارت و تغییرات جوی بسیار مقاوم است، در صنعت معماری و ساختمان سازی می توان از آن استفاده های زیادی کرد. از  پلی یورتان می توان در قسمت های مختلف ساختمان از جمله پنجره های ساختمان به منظور عایق بندی حرارتی و آب بندی و… استفاده کرد.

ساختن سقف های فلزی

این ماده به دلیل طول عمر بالایی که دارد، از آن میتوان برای ساخت سقف های فلزی نیز استفاده کرد که می تواند هزینه تعمیر این نوع سقف ها را کاهش دهد.

ساخت استخر

همچنین در  موقع ساختن استخرها نیز میتوان از پلی یورتان استفاده کرد و این ماده به دلیل خاصیت ضد آب و  عایق رطوبتی که دارد، با ایجاد غشایی مخصوص، احتمال نشت و رطوبت را کاهش میدهد.

ساخت انواع کف پوش

از  این ماده همچنین می توان برای ساخت انواع کف پوش ها از جمله کف پوش های تجاری و صنعتی و… نیز استفاده کرد.

خطوط لوله

پلی یورتان به دلیل خاصیت ضد آب داشتن و همچنین مقاومت بالا در برابر انواع ضربات میتواند گزینه خوبی برای استفاده از  این ماده برای ساخت انواع خطوط لوله های نفت و گاز باشد.

کاربرد در صنعت ورزش

ساختن تخته موج سواری

همچنین به دلیل سبک وزن بودن و مقاومت بالا در برابر انواع ضربات، از آن می توان در صنعت ورزش و برای تولید انواع تخته های موج سواری استفاده کرد.

سالن های بولینگ

در کفپوش سالن های بولینگ می توان از پلی یورتان استفاده کرد. زیرا این ماده می تواند درخشش و براقیت زیادی کفپوش های سالن بولینگ بدهد.

کاربرد در پزشکی

  • پلی یورتان همچنین در  پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارد. از پلی یورتان در  پزشکی و در بخش مهندسی پزشکی می توان برای ساخت انواع گان های جراحی، لوله های آزمایشگاه، چسب پانسمان و… استفاده های زیادی کرد.
  • این ماده به دلیل خاصیت الاستومری و مقاومت بالایی که دارد از آن میتوان در زمینه های مختلف پزشکی از جمله دندان پزشکی، قلب و عروق، ارتوپدی و… مورد استفاده قرار بگیرد.
  • پلی یورتان ها نسبت به سایر مواد نرم تر و انعطاف پذیر تر بوده و بسیاری از بیماران نیز ترجیح میدهند از تجهیزات پزشکی پلی یورتان استفاده کنند.

کاربرد پلی یورتان در ساخت توربین های بادی

از این ماده پرکابرد همچنین می توان برای ساخت توربین های بادی نیز استفاده کرد؛ زیرا پلی یورتان می تواند بازده  انرزی را افزایش دهد.

سخن آخر

در این مقاله به برخی از کاربردهای پلی یورتان در انواع صنایع مختلف پرداختیم. پلی یورتان به دلیل خواص  و مزایایی از جمله انعطاف پذیری  و مقاومت بالا، ضد آب بودن، سبک وزن بودن و… کاربردهای زیادی در صنایع مختلفی اعم از صنایع چوب و مبلمان سازی، ساخت انواع وسایل نقلیه مانند کشتی و  هواپیما، صنایع پزشکی، ورزش و… دارد.

شما عزیزان می توانید برای خرید ساندویچ پانل و نصب انواع به مجموعه کبیر پانل مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Open chat