ru
Ru
En
fa
Fa
255px-Flag_of_Iran.svg

تلفن دفترمرکزی ۰۲۱-۲۹۳۲

آیا در مورد ساندویچ پانل دیواری چیزی می دانید

ساندویچ پانل دیواری یکی از همین دست اجناس است که از آن برای ساخت دیوارهای یک ساختمان استفاده می شود.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

امروزه ابزارها و مصالح مختلفی برای ساخت و سازهای ساختمانی وجود دارند و انتخاب های متعدد و متفاوتی پیش‌روی کارفرمایان و مهندسان ساختمانی قرار گرفته است. ساندویچ پانل دیواری یکی از همین دست اجناس است که از آن برای ساخت دیوارهای یک ساختمان استفاده می شود. ساندویچ پانل دیواری را باید به عنوان یکی از زیر مجموعه های ساندویچ پانل ها در نظر گرفت،‌ چراکه انواع دیگری از این محصول (برای مثال: ساندویچ پانل سقفی) نیز طراحی و تولید می شوند. با این حال، در این نوشته قصد معرفی ساندویچ پانل دیواری را داریم و به معرفی کلی آن و همچنین معرفی دلایل استفاده از این پنل ها خواهیم پرداخت.

برای آشنایی و درک بیشتر ساندویچ پانل دیواری، یک ساندویچ همبرگر را در نظر بگیرید. همانطور که می دانید،‌ در این ساندویچ2 لایه نون قرار داشته که در بین آن یک عدد همبرگر قرار گرفته است. در واقع، همین شباهت باعث نام‌گذاری ساندویچ پانل دیواری نیز شده است. در این پنل ها 2 لایه فلزی در طرفین قرار می گیرند و لایه سوم که ضخیم‌تر بوده و از جنس الیاف مختلفی است، در مرکز قرار می گیرد.

 

 

ساندویچ پنل ها برای اولین بار توسط مهندس آمریکایی، فرانک لیود رایتون (Frand Lloyd Ryton) و در سال 1930ساخته شدند. ولی مدل های ساخته شده در آن زمان نقص های متعددی داشته و اصلاً کامل نبود. با این حال‌، هدف اصلی از ساخت آن ها، ترکیبی از زیبایی شناختی و سهولت استفاده بود. به عبارت دیگر، آقای رایتون پنل های ساندویچ را با هدف ساخت محصولی طراحی کرد که زیبا بوده و همچنین به آسانی نیز نصب شوند. دو دهه بعد و در سال ۱۹۵۰، مهندس آلدن ب.داو اولین پنل ساندویچ آرگونومیت را طراحی کرد که به سرعت به محبوبت بالایی دست پیدا کرده و جایگاه خود را در بازار ساخت و ساز پیدا کرد.

 

چرا از ساندویچ پانل دیواری استفاده کنیم؟

دلیل اول – اهمیت زمانی

امروزه همگی واقف هستند که هرچه فرآیند ساخت و ساز سریع‌تر انجام شود، هزینه های مربوط به آن نیز کمتر خواهد بود. در همین راستا، دو مورد از راه های محبوب و متداول برای ساخت دیوار ساختمان ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. این دو مدل شامل استفاده از ساندویچ پانل دیواری و ساخت مصالح سنتی مانند سیمان و آجر می شود.

در صورت استفاده از مصالح سنتی: باید در ابتدا دیوار ساخته شده، سپس عایق بندی حرارتی در آن نصب شود، سپس نمای ظاهری آن از طریق گچ و یا هر ماده دیگری پوشانده شده و در نهایت دیوار آماده باشد.

در صورت استفاده از ساندویچ پانل دیواری: این پانل ها در کارخانه ساخته و به صورت آماده به شما تحویل داده می شوند. بنابراین تنها باید آن ها را در حالت و نقشه بندی مورد نظر خود نصب کنید. بنابراین، نصب آن بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و البته کم هزینه‌تر خواهد بود. از آنجایی که ساندویچ پانل دیواری وزن ناچیزی دارد، نصب آن ها چندان چالش برانگیز نیز نخواهد بود.

بنابراین، استفاده از ساندویچ پانل دیواری احتیاج به تنوع مصالح کمتری داشته، وزن آن ها کمتر بوده و راحت تر نصب می شوند، از سوی دیگر مدت زمان کمتری برای نصب آن ها احتیاج خواهید داشت. تمام این موارد منجر به کاهش هزینه های استفاده از این پانل ها در مقایسه با ساخت دیوارهای سنتی می شود.

 

 

 

دلیل دوم – ارائه راهکارهای مختلف برای نیازهای مختلف

ساندویچ پانل های دیواری در مدل های مختلفی تولید می شوند. تنوع این مدل ها عموماً ناشی از جنس الیاف به کار رفته در لایه میانی آن ها است که باعث می شود هرکدام از آن ها ویژگی ها و کارکردهای منحصر به فردی پیدا کنند. در میان متداول ترین مواد استفاده شده به عنوان هسته اصلی ساندویچ پانل، می توان به پلی‌اورتان، پشم سنگ و پلی‌استایرن اشاره کرد. ساندویچ پانل دیواری حاوی پلی اورتان بهترین و محبوب ترین گزینه برای ایجاد محافظت گرمایی است. امروزه این مدل مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. مزیت اصلی استفاده از این پانل ها، توانایی بالای آن ها در ایجاد عایق گرمایی است. بنابراین، اگر قصد کاهش هزینه های مربوط به سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی را دارید، این گزینه برای شما بهترین است.

<Br>

 

 

<Br>

مزیت دیگر استفاده از پلی‌اورتان، صرفه جویی در فضا است، چراکه این پنل ها عموماً نازک تر از سایر مدل ها هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند. ساندویچ پانل دیواری حاوی پشم سنگ دو مزیت بزرگ به همراه دارد. این پانل ها عایق های خوبی در برابر صدا هستند و آنکه در برابر آتش نیز مقاوم بوده و آن را گسترش نخواهند داد. آزمایش ها نشان می دهند که این مدل از ساندویچ پانل دیواری می تواند تا حدود 240 دقیقه در آتش سوزی مقاومت کند که این زمانی کافی برای فرار کردن ساکنین از ساختمان و همچنین جهت اقدام جهت کنترل آتش سوزی است. ساندویچ پانل دیواری حاوی پلی‌استایرن اولین و قدیمی ترین نوع این پانل ها هستند. در واقع، تاریخ تولید ساندویچ پانل همراه با پلی استایرن همراه بوده است. با گذر زمان، استفاده از پلی‌استایرن جای خود را به پشم سنگ و سپس به پلی اورتان داده است.

در صورت مقایسه این سه مدل با یکدیگر، مدل های حاوی پلی استایرن از نظر عایق گرمایی در رده دوم قرار می گیرند. ولی در نظر داشته باشید که این مدل سریع‌تر از پشم سنگ به آتش واکنش نشان می دهد. با این حال، مزیت اصلی ساندویچ پانل دیواری حاوی پلی‌استایرن را شاید بتوان قیمت ارزان‌تر آن دانست و از آن می توانید در مواقعی که احتیاجی به عایق گرمایی و یا محافظت در برابر آتش‌سوزی ندارید استفاده کنید.

منبع1

منبع2

 

منبع3

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
Open chat